Powieść historyczna jest odmianą gatunkową powieści, spełnia więc wymogi dla tego gatunku. Poza tym charakteryzuje się także innymi cechami, charakterystycznymi tylko dla niej. Świat przedstawiony powieści historycznej jest umieszczony w epoce traktowanej przez autora i odbiorców jego dzieła nie jako epoka współczesna, ale historycznie odległy moment w dziejach. Dąży ona do respektowania prawdy historycznej – wydarzeń i realiów epoki, w której rozgrywa się akcja. Obok postaci historycznych pojawiają się w powieści historycznej postaci fikcyjne, które przeżywają przygody, które nie zdarzyły się naprawdę, ale są prawdopodobne – mogły się wydarzyć w danych realiach historycznych.

Wymogi gatunkowe powieści historycznej były różnie realizowane przez różnych autorów w różnych epokach. Pierwsze powieści historyczne pisał Walter Scott (reprezentowaną przez niego odmianę nazywamy powieścią walterscottowską) – np. „Rob Roy”, „Waverley”, „Ivanhoe”. Scott w swoich powieściach łączył wątki romansowe z rozbudowanym obrazem wydarzeń i obyczajów epoki, w której rozgrywała się akcja.

Bywa, że w powieści historycznej większy nacisk kładziony jest na wydarzenia, które wydarzyły się naprawdę. Jest wtedy ona formą zbeletryzowanej historii. Takie powieści pisał na gruncie polskim Józef Ignacy Kraszewski, który miał ambicje przedstawić całą historię Polski w wersji zbeletryzowanej.

Powieść historyczna może także kłaść nacisk na inne aspekty. Może np. służyć przedstawieniu pewnej ideologii (jak u Sienkiewicza). Często zbliża się do powieści awanturniczej bądź powieści sensacyjnej. Autorem takiego modelu powieści historycznej, nazywanej powieścią płaszcza i szpady jest Aleksander Dumas ojciec („Trzej muszkieterowie”, „Hrabia Monte Christo”, „Królowa Margot” i in.).

Henryk Sienkiewicz taką miał wizję powieści historycznej („O powieści historycznej”):
Powieść historyczna nie tylko nie porzebuje być poniewieraniem prawdy dziejowej, ale może być jej objaśnieniem i dopełnieniem. Ona powlecze odpowiednią barwą szare mury wzniesione przez historię, ona wypełni odpowiednio ich szczeliny, odtworzy na mocy analogii odarte przez czas ornamenta, odgadnie to, co być mogło, wygrzebie, co zostało zapomniane, i nie przekraczając zdarzeń dziejowych, może ułatwić ich zrozumienie. I może, bo odtworzy duszę człowieka lat minionych, jego namiętności, sposób myślenia; pokaże nam go, jak rzekłem wyżej, nie w mroku grobowej krypty, ale w świetle słonecznym. Co jeśli uczynić zdoła, będzie w całym znaczeniu wyrazu – i powieścią, i historią.

10 zdań, które pomogą Ci zatrzymać chłopaka przy sobie!                               
trajkotki.pl                                                    
                                                                                                   



  Dowiedz się więcej
1  Miejsca fikcyjne i historyczne w „Krzyżakach”
2  Krzyżacy - plan wydarzeń
3  Czas i miejsce akcji „Krzyżaków”



Komentarze
artykuł / utwór: Powieść historyczna – cechy gatunku


  • Może ktoś kiedyś zawalczy o to by było mniej nauki bo jest jej zdecydowanie za dużo dzień ucznia składa się z nauki nauki i jeszcze raz nauki .... 1.wsatjemy rano 2. idziemy do szkoły w której spędzamy większość dnia i tam nie ma wogóle odpoczynku bo jest wiele lekcji nauki , sprawdzianów klasówek... i trzeba nawet na przerwach sobie przypominać bo nie każdy ma taką dobrą pamięć 3.wracamy ze szkoły do domu to zajmuje też troche czasu bo nie każdy mieszka tak blisko niej (ok. 30min) w autobusach jest zawsze ciasno i jeszcze trzeba wcześniej wstać co jest niebezpieczne, żeby autobus się zatrzymał bo nie zawsze się zatrzymuje 4.wracamy do domu odrabiamy lekcje co się schodzi z tym czły dzień a nawet część nocy.(czasami w między czasie może coś przegryziemy żeby nie padnąć i się dobrze czuć bo się w głowie kołuje) 5. Idziemy spać. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ i tak mija cały dzień zawsze żadnych przyjemności odpoczynku i i tak nasz wysiłek nie jest brany pod uwagę, ponieważ się liczą egzaminy i one o wszystkim decydują a to jest głupota ponieważ nie każdy wszystko pamięta a jeszcze te nerwy stres to powoduje że mamy pustke w głowie a teraz wszystko tak szybko leci i na lekcji nie wiele sie nauczymy ponieważ nauczyciele tłumaczą wszystko jakby dla siebie i do siebie mówią bo myślą że to takie proste może dla nich bo już to umieją i mają 1 przedmiot do nauczenia czasem 2 ale nie tyle co każdy uczeń czyli 12-16 a języki są najtrudniejsze bo to jest coś zupełnie obcego i jeszce to jest obowiązkowe i te egzaminy jeszcze- kto z tym zrobi porządek aby tego nie było aby skończyć z tym , z niesprawiedliwością , ciągłym stresem , brakie odpoczynku?? kto się odwarzy i się nie będzie bał innych ... przecież każdy ma prawo do własnego zdania i nie powinien odpuszczać tylko walczyć aż osiągnie to czego pragnie a chyba każdy chce by jego kraj był lepszy i więcej czasu spędzał z rodziną i na przyjemnościoach bo życie jest krótkie:( !!ŻYCZE ABY CI BYŁO ZAWSZE DOBRZE.
    annaaa (ania {at} wp.pl)



Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)


Imię:
E-mail:
Tytuł:
Komentarz:
 





Tagi: